Vektor Blogok, a kezdetek
...mert Tesla okos volt és mert ő is szeretett olvasni.
"Of all things, I liked books best." - Nikola Tesla
vagyis "az összes dolog közül a könyveket szerettem a legjobban."
hasznos idézet - Will Smith-től
a kulcs az élethez: futni és olvasni (felirattal)
én itt írtam az olvasás részéről.
secret of success (angol, nincs felirat)
lehetőségek vs stressz, ahogy más fogalmazta meg.
Ahogy a kapcsolódó cikkemben írtam, az alternatívák segítenek feloldani a stresszt és a frusztrációt egy kilátástalan helyzetből. Azt is javasoltam, hogy mindig legyenek tartalékban alternatíváid, hogy biztos ne kerülj olyan helyzetbe, se közelébe, ami mélypontnak érezhető.
Simon Sinek idézete is ezt erősíti meg, csak ezt fordítva fogalmazta meg, viszont mivel ok=okozattal, csak egyetérthetek vele:
"Panic causes tunnel vision. Calm acceptance of danger allows us to more easily assess the situation and see the options."
vagyis "a pánik csőlátást okoz. a veszély nyugodt elfogadása hozzásegít minket abban, hogy észrevegyük a lehetőségeket."
ok=okozat esetében:
"ha vannak lehetőségeid, nyugodtan tudod kezelni a stresszt."
Simon Sinek idézete is ezt erősíti meg, csak ezt fordítva fogalmazta meg, viszont mivel ok=okozattal, csak egyetérthetek vele:
"Panic causes tunnel vision. Calm acceptance of danger allows us to more easily assess the situation and see the options."
vagyis "a pánik csőlátást okoz. a veszély nyugodt elfogadása hozzásegít minket abban, hogy észrevegyük a lehetőségeket."
ok=okozat esetében:
"ha vannak lehetőségeid, nyugodtan tudod kezelni a stresszt."
Hasznos idézet
"the creative adult is the child who survived"
vagyis "a kreatív felnőtt egy gyermek, aki túlélte"
más szavakkal, "akit az istenek szeretnek, örökre meghagyják gyermeknek"
egy átlagos kép - plusz egy érdekes gondolat
Te mit látsz a képen?
Én motivációt, inspirációt, a természet élni akarását.
Egy fa nem tudja, hogy élni akar, csak élni akar. Nem gondolkozik azon, hogy akar e élni, vagy miért él, ő csak él. Nem panaszkodik, hogy kapaszkodnia kell egész nap, bogarak mászkálnak rajta és eszik a leveleit, vizet is csak eső idején kap... hanem minden erejével túlél, amikor kell és növekszik, amikor tud.
Bármi amit látsz kép (könyv is kép), bármi amit hallasz zene, bármi, amit érzel érintés. A művészet értéke, és legyen szó zenéről, festészetről, szobrászatról, építészetről, fafaragásról, táncról, fotózásról, költészetről, regényekről... ezek mind érzelmeket váltanak ki belőled, akár akarod, akár nem. Hogyha minden hatással van rád, akkor mégis hogyan befolyásolhatod, hogy milyen legyen a napod?
Vedd körbe magad olyan képekkel, hangokkal, érintésekkel, amik a kívánt állapotba hoznak.
( (
) )
................
| |]
`----------'
Ha tetszett a cikk, hívj el egy kávéra személyesen és beszéljük át, vagy adj új témát, vagy ha épp nem érsz rá, küldj egy kávét, hogy éjjel nappal csak ilyen cikkeket írjak. Addig is egy "like" és egy "megosztás" is sokat segít.
Köszönöm!
hasznos idézet - when was the last time...
Biztosra veszem, hogy találkoztál már ezzel az idézettel:
"When was the Last Time You did something for the First Time?"
vagyis "utoljára mikor csináltál valamit az első alkalommal?"
Ez az idézet, a cikkeim és egy elkapott jelen állapotom megihletettek és így született meg egy alternatív verziója:
"when was the last time you did something for yourself"
vagyis "utoljára mikor csináltál magadért valamit"
"When was the Last Time You did something for the First Time?"
vagyis "utoljára mikor csináltál valamit az első alkalommal?"
Ez az idézet, a cikkeim és egy elkapott jelen állapotom megihletettek és így született meg egy alternatív verziója:
"when was the last time you did something for yourself"
vagyis "utoljára mikor csináltál magadért valamit"
"I need a color" - Jim carrey
"You really don't know a sculpture or painting totally means, you think you do. Most of the time i start with a plan, and then you know like a year later i realize that the painting was telling me what i needed to know about myself a year before."
vagyis "Valójában nem tudod, hogy egy szobor, vagy egy festmény mit is jelent, úgy hiszed, hogy tudod. (Tudod) a legtöbb esetben van egy tervem a kezdésnél, aztán tudod, olyan egy év múlva ráeszmélek, hogy (valójában) a festmény elmondta, amit 1 évvel ezelőtt tudnom kellett volna magamról."
Jim Carrey: I Needed Color from JC on Vimeo.
vagyis "Valójában nem tudod, hogy egy szobor, vagy egy festmény mit is jelent, úgy hiszed, hogy tudod. (Tudod) a legtöbb esetben van egy tervem a kezdésnél, aztán tudod, olyan egy év múlva ráeszmélek, hogy (valójában) a festmény elmondta, amit 1 évvel ezelőtt tudnom kellett volna magamról."
Jim Carrey: I Needed Color from JC on Vimeo.
Tankönyv versus Valóság, avagy Elmélet versus Gyakorlat - 2. rész - a döntés alapjai
Második rész: mégis hogyan térhet el néha az elmélet, néha az elképzelés a valóságos megvalósítástól? Kik azok akiknek van idejük elmélkedni, és mivel nem létezne semmi cselekedet nélkül, mi az a lépés, ami miatt az elmélkedés és a valóság különbözik? A következőkben ezt fejtem ki.
Egy kollégámtól (is) hallottam, hogy "az elmélet és a gyakorlat között elméletileg nincs különbség". És mástól is olvastam:
Válaszolva a fenti kérdésekre, had lőjem le a poént már most, mert ha elkezdünk kutakodni kicsit a témában, az esetek többségében a "döntéshozói" szintekig jutunk (hierarchiai magasságtól vagy beosztástól függetlenül), azaz a lépés, ami az elmélet és a gyakorlat közt van, nem más, mint a döntés. Mert a döntés is egyfajta cselekedet. Összefoglalóan, úgy határoznám meg, hogy "a gyakorlat és az elmélet különbsége a társadalom tudomány alkalmazása során fellépő mellékhatás, amikor az objektív realitás találkozik a szubjektív dimenzióval" (saját megfogalmazás).
Miről is van szó? Biztos találkoztál már egy-két családi jótanáccsal, amit annyira sem tudtál beleképzelni a valóságba, például a generációs különbségek miatt, mint Pikacsut a Dallas-ba. Vagy amikor a főnököd jött egy új ötlettel, hogy hogyan lehetne jobban csinálni valamit, amit amúgy te csinálsz. Ezek a "félreértések" megtalálhatóak az élet minden területén. És mint azt az első részben írtam: "Kik elmélkednek a gyakorlaton? Akiknek van idejük gondolkodni. És minél több időd van gondolkodni, annál messzebb vagy a tevékenységtől, amin gondolkodsz."
Még mélyebbre ásva, és nagyon nagyon nagyon leegyszerűsítve, megtisztítva minden mellék gondolattól és tölteléktől, általánosítástól, én azt mondanám, hogy a differencia oka általánosságban az EGO. Azaz te magad. A kérdés mindig, hogy kinek az EGOja.
EGO (én) a wikipédia szerint: "Mindaz, amit egy ember saját magával azonosít, magára vonatkozóan tudatában megél, beleértve testének (olykor megnövelt) határait is." … "Az éntudat és a tudat közti különbség – tanult különbség, vagyis az ego-t az ember élete során alakítja a környezettel folytatott dialógusban (interakcióban)." … "Az én szorosan kapcsolódik a fantáziához, az ego alapvetően nemcsak befelé gazdagodik, de kifelé is hat, a kivetítés, projekció segítségével. Az emberek énje a mások helyzetébe való beleélés, a másokkal való együttérzés révén fejlődik és virágzik, folytonosan elhatárolja magát saját el nem fogadható tetteitől, gondolataitól és érzéseitől az elnyomás, a felejtés, az öncsalás és önámítás, valamint a megváltozott tudati állapotok segítségével."
Más szavakkal, "én" az összes volt és jelenlegi környezetem hatásának tapasztalata vagyok (plusz mínusz kis genetika, és pontosan ezért, minden ember tud valamit, amit te nem). A hatás lehet passzív, azaz csak alanya voltál és aktív, azaz a hatás kiváltója. Még akkor is visszavezethető az EGOra, mikor gazdasági érdekek vannak a háttérben, vagy politika, és társadalmakat érintő kérdésekben döntenek… ezek mind visszavezethetőek a személyes érdekekre, aztán magára a személyre aki a döntést hozta, amihez pedig köze van az EGOnak. Ahogy fentebb is olvashattad, az EGO, azaz te, egy összetett valaki vagy. Mindenki valaminek hatására, vagy a feltételezett hatás hatásától függően hoz döntést, és minden döntést 2 fő elemre bontható egyenlet alapján hozzuk meg. A 2 fő elem az adatok és az irány (a részleteket később még kifejtem). Mindennek van oka (bemenet), aztán történik valami (cselekedet) és annak van okozata (kimenet). Maga a döntés a "történik valami" részben zajlik le, mint fentebb is volt róla szó, hogy a döntés is egyfajta cselekedet és döntésünk során figyelembe vesszük az okot és a (előrelátható, vélt) okozatot is, mint az adat részeként, viszont a döntés, mint cselekedet egy szempillantás alatt megtörténik ellentétben más cselekedettel szemben, pl. felépíteni egy házat.
Döntés = adatok és irány
Itt álljunk is meg egy kicsit. Még mielőtt tovább mennénk, és eszedbe jutna, hogy csak akkor döntesz, mikor döntésed cselekedet követi, tisztázzuk, hogy amikor nem döntesz is döntesz, mert úgy döntesz, hogy nem döntesz. Pont úgy ahogy a számskálán van negatív, pozitív és nulla is. És mivel ez a blog a tudatosságról (is) szól, hozzá kell tennem, hogy mikor nem döntesz, általában döntenek helyetted.
Hogyan is néz ki ez a mindennapokban? Hogy képzelnéd el a döntés folyamatát?
Vegyünk egy példát. Képzelj el egy íjászt. (Azért egy íjászt, hogy át tudd érezni, hogy a döntés egy összetett folyamat, az íjat is ki kell húzni, vagyis energiabefektetésbe kerül, döntést hozni pedig csak egy pillanat, és a döntésed hatása, azaz az nyíl rombolása sem visszafordítható, maximum esetleg korrigálható.
Az íjász adatai például a szélirány, szélerősség, páratartalom és még maga az íj, a nyíl, az íjász tapasztalata és még a jelenlegi állóképessége is. Az irány pedig, hogy merre lőjön. Az íjász is, mint mindenki a kapott információk alapján hoz döntéseket, viszont hogy a több lehetséges megoldás közül melyiket válassza, azt a befolyásoló tényezők határozzák meg. Mert teszem azt a célpont, azaz a választás lehet egy nyúl, egy vaddisznó és egy őz, amik ott állnak egymás mellett eszegetve a réten. Az 'adat', úgy mint környezeti hatások, mindegyiknél ugyanaz, viszont az 'irány' mindegyiknél más. És nagy valószínűséggel ahogy lelövi az egyik állatot, a másik kettő elszalad, szóval okosan kell választania.
Hogy miért nem kettőt? "Mert ha két nyulat kergetsz, egyiket sem kapod el."
Adott minden információ, viszont számolnia kell a következményekkel is, hiszen minden döntésnek van következménye, okozata. Ha a nyulat lövi le, lehet holnap is vadásznia kell, mert kevés rajta a hús és az egész családnak nem biztos elég. Ha a vaddisznót választja, kockáztatja, hogy rátámad, mert elég szívós jószág, egy nyíl lehet nem elég, viszont sok a húsa, ami 1-2 hétre is elég az egész családnak. Vagy lelövi az őzet? A húsa is jó, igaz, csak kb 1 hétre elég, 1 nyíl is elég lehet, viszont a bundája nem ér annyit.
Mindegyik esetnél van pro és kontra. Ott áll az íjász a kilövés előtt, vagyis a döntés meghozatalának pillanatánál, körülötte az erdő, előtte a 3 vad. Mind a három döntést átgondolta, kiszámolta, vagyis ismert minden közvetlen adat az adott helyzetben és a döntés előtt, azaz a nyíl kilövése előtt áll. Logikusan kiválaszthatná a megoldást a befektetett energia, az idő és a megtérülés közt.
Az előbb elárultam magam, mert szerinted csupán a közvetlen információk hatására hozza meg a döntést? Mielőtt tovább olvasod, fel tudnál sorolni mik lehetnek még hatással az íjász döntésére? Írd össze, hogy el ne feledd és írd meg alul, hogy mi maradt ki még a lenti felsorolásból, szívesen elbeszélgetek veled a témáról.
Eddig direkt nem említettem a közvetett hatásokat, az olyan tényezőket, amik nincsennek ott az adott pillanatban, hanem csak hatással vannak az íjász döntéseire, mint ismerősök, érzelmek, üzlettársak... Mert azon túlmenően, hogy éhes a család és fázik a bunda nélkül, mi van, ha a gyerekének ígért egy vaddisznó agyarat? Biztos örülne neki a kis lurkó. Vagy az asszonynak ígért egy nyúllábat szerencsehozónak? Mi van, ha a szomszéd előtt is kérkedni akar, hogy milyen szép vadat lőtt és az agancs díszíteni fogja az ebédlőt? És mi van a közvetlen, és mégis közvetettnek tűnő, vagy annak tekinthető hatásokkal? Mi van, hogyha az objektív hőmérsékleti értéket a vadász szubjektíven hidegnek találja és már nagyon menne haza? Szerinted hatással van a döntésére? (például voltál már éhesen vásárolni? Ne tedd többet, sokat spórolhatsz vele.).
Ha két íjász állna egymás mellett, a környezeti hatások lényegében ugyan azok lennének, mégis a közvetett és szubjektív hatások miatt teljesen más döntés születhet. Más család, más ismerősök, más öltözet, más megfigyelő és érzékelőképesség… minden, tényleg minden faktor befolyással van a döntéseinkre.
Például vegyük ezt a képet.
Észrevetted a delfineket? Egy gyerek, mint egy másik íjász ugyanazt a képet szemlélve, hiába ülne melletted, ugyanazokkal a környezeti hatásokkal, amit te észrevettél, ő nem is látná (jobb esetben).
Fogadjuk el és figyeljünk oda, hogy döntéseink során közvetlen és közvetett ingerek is nyomást gyakorolnak ránk. (házi feladat, figyeld meg magadon, hogy amikor vásárolsz, valami komolyabbat, mint egy kenyér, milyen érzelmek ugranak be és azok hogyan befolyásolnak az adott pillanatban).
Döntést hozni akár hosszabb folyamat is lehet, viszont a döntést meghozni egy pillanat.
Szemléltetés képpen itt egy másik példa, mikor felrobbantanak bontás miatt egy házat. Hogy biztos ne a bombák telepítése közben robbanjon fel és amúgy is a megfelelő irányba, a robbanószereket és a detonátorokat, csak tüzetes és nagyon alapos felmérés után kezdik el elhelyezni a kulcsfontosságú pontokra, hogy aztán egy gombnyomással, szempillantás alatt összedőljön az egész épület a megfelelő módon.
Vajon minden adatot feldolgozott az íjász, hogy a lehető legjobb döntést hozza meg? Emlékszel, hogy két elem alapján hozol döntést, adatból és irányból. Eszedbe jut esetleg valami, ami szerinted még egy döntés kimenetelére hatással lehet? Valami, ami esetleg hozzájárulhat, hogy a gyakorlat különbözik az elmélettől? Azon felül természetesen, hogy az eltérés abból is eredhet, hogy vagy az adathalmaz, azaz az információ, amikre alapozva döntés akarunk hozni hibás, ami azt jelentheti, hogy minőségileg nem megfelelő, esetleg nem teljes, vagy csak úgy hisszük, hogy minden megvan, de mégsem, vagy mert az irányt rosszul választottuk meg.
Azonban a két részen felül a döntési egyenletnek, van egy plusz néha láthatatlan eleme, ami mind a két döntési elemnek a része is meg nem is. Ez a réteg a döntésre nincs hatással, viszont annak minőségére igen, mert mint ahogy a bemenetnek, a kimenetnek is van minőségi faktora. Ez nem egyenlő a tapasztalattal. Merthogy döntést hozni felelősséggel is jár, és ritkán van módunk arra - hogy a példánál maradjunk - hogy egy kilőtt íjat, vagy egy felrobbantott házat ki tudjunk javítani. Ez a néha láthatatlan réteg olyankor okoz problémát, frusztrációt, amikor valaki olyan döntést hoz, akinek a döntéshozatali szintje nem egyezik a felelősségvállalási szintjével. Ez pedig minden egyes helyzetben más és más.
A képlet eszerint módosul:
Döntés (minősége) = (adat + irány) * felelősségvállalási szint / döntéshozatali szint
Amennyiben "felelősségvállalási szint / döntéshozatali szint" nagyobb, mint 1, a minőség megfelelő, ha azonban a döntéshozatali szint nagyobb, mint a felelősségvállalási, a minőség nem lesz megfelelő. Mégegyszer, a tapasztalat az adat része, ha leegyszerűsítjük, azonban kivehetjük szorzónak is.
Amit megtanultam az önfejlesztő évek során, azon túl amiket már említettem korábbi cikkeimben, hogy az énképem legyen balanszban azzal a külvilággal, amit (következő lépésben) el akarok érni, és hogy a felelősség-képem előre nőjjön fel a feladathoz. Meg kellett tanulnom, hogy akkor tudok fejlődni, ha több és nagyobb felelősséget tudok elfogadni és együtt élni vele. Velem is előfordult már nem egyszer, és filmekben is sokszor látható példa, mikor egy frissen végzett diplomás zöldfülű bekerül gyakorlati tapasztalat nélkül egy olyan pozícióba, ahol a könyvízű tudása nem elégséges az új környezetben és emiatt konfliktusok adódnak, aztán egy igazán EGOista rossz döntés hatására, megtanulja a leckét, amiből tanulva, de természetesen a film végére felnő a feladathoz. Motivációnak persze mindig jó, de tudatosítsad magadban, hogy ez a lecke a való életben picit hosszabb folyamat, mint másfél óra.
Hogyan fejleszthető a döntéshozatali képesség? Pont úgy, ahogy még gyerekkorunkban csináltuk. Gyakorlunk, gyakorlunk és gyakorlunk. Néha sikerül, néha nem, néha csokit eszünk utána, néha sarat és horzsolásokat szerzünk, mert ezt hívják gyakorlásnak, szűkebb körökben fejlődésnek. Gyakorolni pedig a döntéseket és a felelősségvállalási szinteket is lehet, feszegetve a határainkat.
Megtanultuk még a pelenkás korszakunkból, hogy döntéseinknek kimenetele van, ami visszahat az életünkre, mert vagy megdicsérnek érte, vagy leszidnak miatta. Mi pedig (alapesetben) jobban szeretjük a jutalmakat, mint a büntetést. Plusz jóhír, hogy tudományosan bizonyított is - úgyhogy fogadd el - hogy az élőlények könnyebben tanulnak egy jutalomközpontú, mint egy büntetés vezérelt tanulási folyamat során. Vagyis már csecsemőkorunkban elkezdjük a döntéseink képletébe belekalkulálni a jövőt. A "mi lenne, ha…" faktort. Mi lenne, ha a nyulat, a vaddisznót, vagy az őzet lövöm le? Az asszony ugyanúgy örülne annak, hogy dicsekedhetek az aganccsal a szomszéd előtt, mintha kap egy megígért nyúllábat? Jó és jobb döntéseket pedig csak saját tapasztalataink, vagy közvetetten más tapasztalataira építve tehetjük. Hiszen "az okos ember más kárán tanul", és hogy hogyan? Mert érdemes könyveket olvasni.
Az élet olyan, mint egy sakkjátszma. Még hogyha nem is tudatosan, mindenki sakkozik az élet minden pillanatában. A különbség, hogy ki hány lépésre előre kalkulál, mit képes feláldozni a játék során (jelen esetben hány bábút, vagy egy korábbi cikkemből merítve, időt, pénzt, energiát, egészséget… áldoz fel) , hogy megnyerje a játékot és milyen tisztán látja a "játék célját" és milyen jól ismeri a szabályokat.
Egy másik cikkemben fogok arról írni, hogy minden rendszerben van hiba, amit a nagy úttörők ki tudtak használni, és hogyan használhatod ki te is, mert a mottó …
És mi van akkor (vagyis úgy gondolod), hogy te tényleg mindent megtettél, már már tökéletes vagy és mindig a legjobb döntéseket hozod, mégis akkor hogyan van hatással ránk a nagyvilág? Egy ilyen gondolkodással valójában azt mondod, hogy "ki az akit hibáztathatok a sorsomért". Hidd el, akkor kezdesz el fejlődni, ha minél több felelősséget vagy képes magadra vállalni. Több sikerkonferenciás és sikerkönyvben találkoztam azzal a hasonlattal, hogy amikor valaki másra mutogatsz (1 ujjal), 3 ujjal magadra mutatsz (amik a tenyeredet érintik).
Sikerült összekötni a pontokat? Tisztábban látod már a döntéseid folyamatát, hogy mi alapján hozol döntést? Látod már, hogy a döntéseid hogyan hatnak a saját és mások életére? Megfordítva, hogyan hathat más döntése a te életedre? És látod, hogy valójában más döntéseinél is hogy van hatással a saját döntésed? Hiszen sose feledd, hogy akkor vagy boldog, amikor az úgy döntesz, hogy boldog vagy, nem akkor, amikor mások úgy döntöttek, hogy nem vagy az.
A cikk folytatásában fogom kifejteni, hogy ez hogy működik nem az egyén, hanem sok egyént, társadalmakat érintő, "rendszer" szinten, és hogy mit kezdhetsz vele.